×

Buitenschools leren is voor leerlingen van voorbereidend mbo van wezenlijk belang. Zij moeten ervaren, wat het bedrijfsleven verlangt om de link te kunnen leggen met de stof die hun op school wordt aangeboden. Zij moeten ervaren, dat wat ze op school leren ook daadwerkelijk een basis is voor de beroepseisen die het bedrijfsleven aan ze stelt.

Tijdens diverse stageperiodes maken zij ook kennis met bedrijven die veelal niet aansluiten op het profiel dat ze op de middelbare school volgen. Hierdoor wordt voldaan aan de wens van de overheid dat leerlingen zich breed kunnen oriënteren op de verschillende profielen die aangeboden worden.

win-win situatie voor school en bedrijf

Het doel van stageplaatsen is een win-winsituatie voor de middelbare scholen en de ondernemers. Bedrijven kunnen aangeven welk profiel zij zoeken, de leerlingen die een stageplaats zoeken kunnen hierop reageren en bij betreffend bedrijf solliciteren. Vaak komen stagiair(e)s ook weer bij de bedrijven terug voor vakantiewerk en kan een voortzetting in de toekomst leiden tot het invullen van een arbeidsplaats door een gemotiveerde medewerker.

stage lopen dongen

Belangrijk bij de bepaling van het profiel is het vereiste opleidingsniveau. Van een havist mag je andere kwaliteiten verwachten dan van een basisberoepsgerichte leerling.

Met de invoering van passend onderwijs komen er steeds vaker leerlingen bij middelbare scholen binnen, die goede praktische kwaliteiten en vaardigheden bezitten, maar voor wie de kans om een diploma te halen binnen het reguliere onderwijs nihil lijkt. Deze leerlingen zouden gebaat zijn bij minder theorie en meer praktisch leren.
Het zou mooi zijn als bedrijven hun deuren open willen stellen voor zogenaamde leer-werktrajecten, waardoor deze leerlingen toch de mogelijkheid hebben om via deze weg hun diploma te behalen.

Hulp nodig bij het invullen van uw bedrijfsprofiel?

Het is fijn voor stagiaires om een goede eerste indruk te krijgen van uw bedrijven. Als VOCD-lid kunt u dat doen door uw bedrijfsprofiel in te vullen. Wanneer u daar hulp bij nodig heeft, kunt u gebruik maken van de kennis van eerdere stagiaires. Zij kunnen samen met u uw bedrijfsprofiel invullen. Stuur uw verzoek naar zodat zij contact met u kunnen opnemen.
 

logo stagebureau dongen

Vragen van ondernemers

Hoe ga ik om met conflicten met een leerling?

Indien de stagebegeleider in conflict komt met de leerling, dan moet z.s.m. contact worden opgenomen met de praktijkdocent (of directie).

Wat wordt er van een stagebegeleider verwacht?

Scholen en leerlingen hebben natuurlijk niets te eisen, maar toch hopen we dat u zich als stagebegeleider let op de volgende punten:

U maakt tijd vrij voor de stagiaires om:

  • met hem/haar zijn/haar activiteiten en werkzaamheden door te spreken;
  • zijn/haar opdrachten door te lezen en van een paraaf te voorzien;
  • zijn/haar urenoverzicht te controleren en ondertekenen;
  • uw beoordeling en observaties met de leerling en de stagedocent van de school door te spreken

U heeft een open houding:

  • voor vragen van de stagiair;
  • voor de verschillen tussen stagiaires, in tempo en niveau;
  • om aan het einde van de stage een eerlijke beoordeling te geven.

U neemt contact op met de stagedocent:

  • bij misverstanden, incidenten en problemen met de stagiair;
  • bij afwezigheid (zonder reden) van de stagiair.

Welke soorten stage zijn er?

  • Beroepsoriënterende stage
  • Snuffelstage
  • Stage voor het oriënteren op een studie op HBO niveau

Welke vergoeding krijgt een stagiair?

De leerling blijft tijdens de stage leerling van de school. De leerling verricht geen arbeid in de letterlijke zin van het woord, daarom wordt er van het bedrijf/instelling geen financiële vergoeding verwacht.

Hoe ga ik om met (ziekte)verzuim van de leerling?

Verzuim is alleen geoorloofd bij ziekte en bijzondere gebeurtenissen. De leerling moet dit melden bij het stageadres en de school. De verzuimde tijd moet (indien mogelijk en in overleg) worden ingehaald. Verschijnt de leerling niet op de stage zonder bericht, dan verzoek ik u direct contact op te nemen met de administratie van de school!

 

Stageperiode 2016/2017 Cambreur College

Soort stage Studierichting Leerjaar  Doelstelling Aantal leerlingen Leeftijd Week Datum  
Beroepsoriënterend Vmbo bb/kb 4 Oriënteren op een vervolgstudie in het MBO 76 14/15/16
44/45

31 okt.

t/m

11 nov.

2016

 

Beroepsoriënterend

 Vmbo bb/kb  3  Oriënteren op een vervolgstudie in het MBO  77  14/15 50 

12 dec.

t/m

16 dec.

2016

 

 
Beroepsoriënterend Mavo 3 Oriënteren op een vervolgstudie in het MBO   14/15 7

13 feb.

t/m 

17 feb.

2017

 

 
Broepsoriënterend Vmbo bb/kb 3 Oriënteren op een vervolgstudie in het MBO 77 14/15 14/15

3 apr.

t/m 

13 apr.

2017

 

 
Beroepsoriënterend Havo 4 Oriënteren op een vervolgstudie in het HBO 63  15/16 20

15 mei

t/m 

19 mei

2017

 

 

Stageperiode 2016/2017 Hanze College

Soort stage Studierichting Leerjaar  Doelstelling Aantal leerlingen Leeftijd Week Datum  
Beroepsoriënterend

vmbo bk

e&o/bwi/pie/m&t/z&w/d&p

3 Oriënteren op een vervolgstudie in het MBO 107 14/15
15/16 10 t/m 21 april 2017  
                 
                 

 

Stageperiode 2016/2017 Prinsentuin (Andel)

Soort stage Studierichting Leerjaar  Doelstelling Aantal leerlingen Leeftijd Week Datum  
Beroepsoriënterend vmbo BB/KB/GL 3 Oriënteren op een vervolgstudie in het MBO 26 14/15
14/15/16 3 t/m 21 april 2017